[ Martin Škeřík ]
Core Web Vitals (Základní webové metriky) jsou metriky, které Google používá k hodnocení uživatelské zkušenosti na webových stránkách. A od jejich zavedení v roce 2021 mají významný vliv na SEO. V tomto článku si podrobně vysvětlíme, co jsou Core Web Vitals, proč jsou důležité pro SEO a jak je efektivně optimalizovat.
Core Web Vitals jsou součástí širšího rámce Page Experience, který zahrnuje také další faktory, jako je mobilní přívětivost, bezpečnost webu (HTTPS) a nevtíravá reklama. Jádrem Core Web Vitals jsou tři základní metriky, které Google používá k hodnocení uživatelské zkušenosti na vašem webu:
Od června 2021 jsou Core Web Vitals jedním z hodnotících faktorů Google. To znamená, že weby s lepšími hodnotami těchto metrik mají větší šanci umístit se na vyšších pozicích ve výsledcích vyhledávání. Google se totiž snaží upřednostňovat weby, které nabízejí kvalitní uživatelský zážitek. Pokud váš web pomalu načítá obsah, je neinteraktivní nebo se jeho layout při načítání pohybuje, může to negativně ovlivnit jak uživatelskou spokojenost, tak vaše pozice ve vyhledávačích.
LCP měří dobu, za kterou se načte největší viditelný obsah na stránce (například hlavní obrázek nebo textový blok). Ideální hodnota pro LCP je do 2,5 sekundy od začátku načítání stránky.
FID měří dobu, za kterou je web schopen reagovat na první interakci uživatele (například kliknutí na tlačítko nebo odkaz). Ideální hodnota FID je do 100 milisekund.
CLS měří vizuální stabilitu stránky. Pokud se prvky stránky pohybují nebo mění svou polohu, zatímco se stránka načítá, hodnotí se to negativně. Ideální hodnota CLS je menší než 0,1.
Existuje několik nástrojů, které můžete použít pro měření a sledování Core Web Vitals:
Optimalizace Core Web Vitals nejenže zlepší vaši pozici ve vyhledávačích, ale také zlepší celkový zážitek uživatelů na vašem webu. Rychlejší načítání, stabilní layout a interaktivní stránky zvyšují pravděpodobnost, že uživatelé zůstanou na vašem webu déle, sníží míru odchodů (bounce rate) a zvýší počet konverzí.
Představte si, že provozujete e-shop a jeden z hlavních problémů, kterému čelíte, je pomalé načítání produktových stránek. Po provedení auditu zjistíte, že vaše obrázky nejsou optimalizované a způsobují špatné hodnoty LCP. Rozhodnete se tedy použít formát WebP a implementujete lazy loading. Po této změně zaznamenáte výrazné zrychlení načítání stránek a lepší skóre Core Web Vitals. Výsledkem je vyšší organická návštěvnost, lepší uživatelský zážitek a nárůst objednávek.
SEO konzultant z bohatými zkušenostmi napříč obory